Et godt filmlerret bidrar like mye til bildekvaliteten som projektoren gjør.

I dag har de fleste hjemmekinoprojektorer høyt nok lysutbytte til at det kan velges lerreter med lavere refleksjon (gain). Det oppnås dermed dypere sort.

Hvitt eller grått lerret?

Hvite lerreter med refleksjonsfaktor 1.0 eller eller moderat 1.3 blir ofte foretrukket i rom med mulighet for total mørklegging. Total mørklegging betyr ingen lyslekkasje fra døråpninger, vinduer eller annet. I tillegg kan gjerne rommet utstyres med ikke reflekterende vegger, og /eller relativt mørke farger i veggoverflatene.

Hvitt lerret – normal (Faktor 1.0)

En slik skjerm vil fordele lyset jevnt i alle retninger. Skjermvalget er imidlertid ikke for alle. Lys fra lerretet som reflekteres  tilbake til lerret fra interiør, vegger og tak, vil resultere i dårligere gjengivelse av sortnivå, mindre kontrast og dermed utviskede detaljer i mørke scener. Materialet i skjemen kan også være lite egnet for kurvede skjermer, i det lys fra den ene siden kan gi refleksjon til en mørkere del på den motsatte siden. Resultatet da blir dårligere kontrast i denne delen.

Hvitt lerret – moderat (Faktor 1.3)

En slik lerretstype gir en moderat refleksjon med nøytral hvit overflate. Tilskuere som sitter rett fremfor skjemen vil få et lysere bilde enn tilskuere ut mot sidene. Den moderate refleksjonsfaktoren sikrer at det er mindre reflekser som kommer tilbake fra skjermen fra omgivelsene. Refleksjonsfaktoren er heller ikke kraftig nok til at lysflekker (for kraftig lys fra projektoren) blir et problem.

Grå skjerm – moderat refleksjonsfaktor (1.3)

Grå bakgrunn gir litt forsterkning til projekorens lysutbytte. Dette øker sortnivåene samtidig som lyskraften forbedres med forsterkningen på 1.3 langs sentralaksen fra lerretet. Gråfargen sørger også for å dempe strølys som faller på skjermen fra andre vinkler.

Hvitt lerret – høy refleksjonsfaktor (2.0)

I rom hvor det er vanskelig å få til kontroll med lyset, kan en høyere refleksjonsfaktor hjelpe til med en fortsatt god kontrast i en smalere sektor fra lerretet. I tillegg vil en slik skjerm ikke være så utsatt for innfallende lys fra andre vinkler. Ulempen er sterkt fallende kvalitet på bildet, jo lenger en beveger seg til siden for sentralaksen ut fra lerretet. I tillegg kan det bli merkbare lysflekker, så dette er en skjem som ikke passer for alle. Vær oppmerksom på at visning av 3D kan kreve mye lys. Dette på grunn av 3D brillene som brukes, og som har et lystap. Det nevnes nå at det for visning av 3D bør velges et hvitt lerret.

Høykontrastskjermer

I rom hvor det ikke er mulig å kontrollere lyset, eller hvor det er ønskelig å se film og bilder i dagslys, er det nå kommet en ny type høykontrastskjermer. Disse gir maksmal motstand mot innfallende lys. Disse skjermene vil gi høy betraktningsverdi av film og bilder, selv om det er godt med lys i rommet.

Mal på veggen!

Finnes en vegg med en jevn overflate, kan det males en skjerm rett på denne. Løsningen blir selvsagt rimeligere, sammenlignet med de påkostede skjermene en ellers kan velge blant.

Malingen er ofte to-trinns, kombinasjonen av en base (reflektiv) og et toppstrøk for lysspredning. Malejobben tar bare et par timer, og det kan velges et toppstrøk i hvitt, grått med høy refleksjonsfaktor, mørkere grått med lavere refleksjonfaktor.

Flat eller kurvet skjerm?

Flate skjermer dominerer markedet, men flere og flere tilbyr også kurvede skjermer. Slike skjermer hjelper til med å bevare bildeskarpheten i lerretets ytterkanter, og gir en ekstra dimensjon til estetikken. De fleste av disse skjermene er i Cinemascope eller Widescreen format (2.40:1), og av vidvinklet type.

Rammelerret eller nedtrekkbare? Et rammelerret er akkurat det – en ramme og et lerret som alltid er på plass, enten en ser film eller ikke.

Skal rommet brukes til flere formål er en dominerende ramme uten innhold lite praktisk. En nedtrekkbar skjerm er dermed en bedre løsning. Slike skjermer leveres med og uten motordrift, de kan plasseres lite synlige over tak, eller de er designet slik at de gjør lite av seg i det daglige. Disse skjermene leveres i et utall varianter og størrelser, og vil for mange være det riktige valget.

Lerret med eller uten variabel avmasking

Skal en virkelig gå kino hjemme, og ønsker å satse på hobbyen fullt ut, leveres mange av dagens HD projektorer med mulighet for anarmofotisk visning.

Det betyr Cinemascope i 2,40:1 format. En del filmer vil ha formatet 16:9, eller det gamle firkantformatet 4:3. Skal slike filmer vises optimalt, bør skjemen kunne avmaskes, slik at ubrukte deler av skjermen blir tildekket. De mest avanserte systemene her tilbyr både vertikal og horisontal avmaskering. Prisen på slike systemer i de motordrevne versjonene kan bli høy.


Startsiden